ENKHUIZEN - Tijdens de eerste editie van de etalagewedstrijd Licht in Enkhuizen zijn Tierlantijn Wonen en Jellie’s Fashion de grote winnaars geworden. De vakjury beoordeelde de etalage van de woonwinkel als beste. “Naast de mooie inrichting van de etalage is ook de buitengevel van het pand uitbundig versierd met licht en groen. Hierdoor is de hele winkelstraat in de warme sfeer meegenomen,” aldus de jury. Met bijna een kwart van de stemmen is Jellie’s Fashion de publiekswinnaar geworden. Beide ondernemers winnen een overnachtingsarrangement bij Bed & Breakfast ‘Afslag Nagele', gelegen op de bodem van de Zuiderzee, tussen de 2 voormalige eilanden Schokland en Urk.
De jury, bestaande uit Esther Heutink (wethouder Enkhuizen), Piet Mathot (voorzitter Stichting Stadsmanagement), Marianne de Zwart (salesmanager VVV) en Stephan Warnik (algemeen directeur Zuiderzeemuseum) vindt de etalagewedstrijd een goed initiatief waarbij de ondernemers en het museum samenwerken om bezoekers een sfeervolle beleving te bieden in Enkhuizen.
Eervolle vermeldingen
De jury vond het heel mooi om te zien hoe alle 18 ondernemers hun energie hebben gestoken in de versiering en verlichting van hun etalages en wilde daarom ook graag een aantal eervolle vermeldingen uitdelen. Zo vinden ze, net als het publiek, de etalage van Jellie’s Fashion eruit springen door het gebruik van de vele en zelfs bewegende kerstmaterialen, waarderen ze hoe creatief De Wit Beeld en Geluid producten zoals televisies en gitaren in combinatie met licht presenteert en vinden ze dat Bloem & Plant met eenvoudige middelen een mooie winterse sfeer neerzet. Bakkerij Rood springt er positief uit doordat zij duidelijk inspeelt op het Zuiderzeelichtverhaal van dit jaar: De motketel van Schokland. Ook de klassieke en smaakvolle inrichting met sneeuw van Drankenhandel De Dijk viel de jury op. De etalages zijn nog tot en met zaterdag 5 januari 2019 te bewonderen.
Ook onder de stemmers zijn prijswinnaars gevallen. Met 4 van de ruim 450 stemmers wordt contact opgenomen om de prijzen te overhandigen. De prijzen bestaan uit een VIP-arrangement Zuiderzeelicht voor twee, een starterset Maison Berger Paris ter beschikking gesteld door Salon Divera, een cadeaubon van het Zusje van Tierlantijn en een cadeaumand met lekkernijen van Het Coffy Huys.
De wedstrijd
Het Zuiderzeemuseum, Winkelstad Enkhuizen en MKB Enkhuizen organiseerden de etalagewedstrijd samen in de decembermaand om de bestaande sfeervolle evenementen te verbinden. Naast de etalagewedstrijden was er de winteropenstelling van Sprookjeswonderland, op zaterdag 15 december Enkhuizen bij Kaarslicht, op 21 december de kerstmarkt in de Westerstraat en van 21 december tot en met 5 januari organiseert het Zuiderzeemuseum het evenement Zuiderzeelicht.
Zoek de zwarte kat
Tot en met 5 januari verstopt de zwarte kat uit de Zuiderzeelegende de Motketel van Schokland zich nog in één van de deelnemende etalages. Wanneer bezoekers de kat vinden, maken zij een selfie met de kat en delen deze met de hashtag #zuiderzeelicht op Facebook of Instagram. De inzendingen maken kans op een GoPro Action Camera ter waarde van 249 euro. De zwarte kat reist van etalage naar etalage.
De deelnemende ondernemers
Oogwereld van der Klei, Marcels schoenmakerij en lederwaren, Fifth Avenue, Blokker BV, Tierlantijn Wonen, Zusje van Tierlantijn, Bakkerij Rood, Beauty salon Divera, Onder de Wester, De vergulde Vijzel, Primera Enkhuizen, De Wit Beeld Geluid Witgoed & Muziek, Het Coffy Huys, Bloem en Plant, Lingerie Marijke, La Vie en Rose, Jellie’s Fashion en Slijterij De Dijk nemen deel aan de twee wedstrijden. De deelnemende winkeliers zijn herkenbaar aan de poster Licht in Enkhuizen in hun etalage.