Ongeveer 500 stappen. Dat is ongeveer de lengte van de perrons op station Hoogkarspel en Enkhuizen. Mensen zijn onderweg naar huis, werk of vrienden. Kijkend naar de trein, de bomen of naar een medereiziger. Niemand kijkt naar de grond. Dat is eigenlijk jammer. Want het beton op dit perron is hip. The Right Wae; de naam van deze nieuwe betontegel. Terecht. Want de tegel is voor 76 procent gemaakt van de oude bestrating van andere perrons. Zo is er een gesloten cirkel gemaakt voor het ´afval´ van ProRail. Dit bedrijf ging hiervoor in zee met de Utrechtse startup Studio Wae.
Tynke van den Heuvel (productontwikkelaar Studio Wae): ̈Het is een bijzondere tegel. Goed voor mens en milieu! De oude tegels zijn op een slimme manier vermalen. De originele elementen zoals zand, grind en cement hergebruiken we. Om de juiste sterkte te bereiken voegen we alleen wat nieuw zand en deels nieuw cement toe. We gebruiken dus alle oude bestrating als grondstof. Dit is goed voor het klimaat. We besparen met deze twee perrons bijna 230 ton aan grondstoffen en bijna 13 ton aan CO2 uitstoot. Voor deze laatste besparing kan je bijna 7 keer heen en weer naar New York vliegen! Ook blijven de grondstoffen van The Right Wae tegels in de circulaire loop. Aan het einde van de levensduur kunnen ook deze tegels weer volledig verwerkt worden tot grondstoffen voor nieuwe circulaire bestrating. Ik geloof in een groenere toekomst waarbij wij restmaterialen niet weggooien of storten maar hergebruiken. Daarnaast geloof ik ook in mensen. Social Impact is logischerwijs ook een belangrijk onderdeel van mijn bedrijf. Ik wil waarde geven aan materialen en mensen.¨
Miniatuur in Madurodam
De twee stations liggen in West Friesland en dateren beide uit juni 1885. Hoogkarspel is een stop op de spoorlijn Hoorn-Enkhuizen. Het perron van deze plaats is het smalste eilandperron van ons land. Met een breedte van slechts 3,7 meter kunnen de 2236 reizigers per dag niet met zijn allen naast elkaar lopen...
Station Enkhuizen is een bijzonder station met een mooie architectuur. Prachtig aan het water gelegen, met een directe verbinding met de veerboot naar Stavoren in Friesland. De miniatuurversie is zelfs te zien in Madurodam. Ruim 2300 mensen stappen er gemiddeld per dag op de nieuwe circulaire betontegels.
Actieve bijdrage leveren
ProRail is ook trots op het nieuwe perron. Eva Dijkema (Green Innovator ProRail):¨Een stoeptegel is niet spannend. Het is beton. Maar deze tegel is wel bijzonder! Hij heeft een grote impact. Wij spannen ons actief in om de uitstoot van CO2 te beperken. We passen dus innovatieve technieken toe. Dat doen we niet alleen, maar samen met andere partijen zoals vervoerders, overheden, leveranciers, aannemers en ingenieursbureaus waardoor we dit soort bijzondere projecten als in Soest kunnen realiseren. Het is onze ambitie om zowel een actieve bijdrage te leveren aan de klimaatdoelstellingen als ook onze eigen footprint te reduceren. En met The Right Wae-tegel zijn we op de goede weg. Studio Wae is klein, maar innovatief en flexibel en dat was precies wat we nodig hadden.¨
Blik op de toekomst
Maarten de Ruijter van Aannemer De Wilde kijkt ook tevreden terug op de renovatie van de perrons: ¨Het is een andere tegel, met een ´belletje´, structuur en een donkere kleur. Dat is wel mooi. Het oogt chic. In het begin moesten we wel wennen. Gaandeweg is er nog het een en ander aangepast, maar nu zijn we tevreden. Duurzaamheid is natuurlijk een factor. We moeten ergens beginnen! Het is in het belang van ons allemaal dat we de uitstoot verminderen en nadenken over duurzaamheid en hergebruik. Onze blik is gericht op de toekomst. Ruim 33.000 tegels liggen er nu op de twee perrons. Bijna 3000 vierkante meter in The Right Wae. Allemaal gemaakt van oud materiaal. Zo oogt het nieuw maar de basis, het beton, is al eerder gebruikt. Daar word ik blij van...¨
Dus als je op het perron van Hoogkarspel of Enkhuizen loopt, stap je in de geschiedenis. In de voetsporen van vorige reizigers. Al deze indrukken zijn bewaard gebleven. Vermalen, vermengd en verwerkt. Opnieuw gelegd om het perron klaar te maken voor de toekomst. Met materiaal uit het verleden...