ENKHUIZEN - Vrijdag 12 mei was groep 8 van Wendy Bakker, leerkracht op Basisschool Mozaïek Toereppel de eerste groep scholieren die het museumschip de Halve Maen in Enkhuizen bezochten. Deze week komt groep 7 van dezelfde school op bezoek. Wij hopen dat andere scholen uit de regio West Friesland gaan volgen. Iedereen is welkom.
Dit is waarom we het allemaal doen.
De missie van de Stichting is om de maritieme bijdrage aan de begin periode van de Nederlandse geschiedenis te onderstrepen. Geen betere plek dan aan boord van een echt varend en functioneel 17de eeuws Nederlands schip, de enige ter wereld.
En ongelijk andere replica’s in Nederland, was de kroniek van de Halve Maen juist wel succesvol. Het deed mee aan de bulk goederen handel (de zgn. moedernegotie in de Baltic) waar Enkhuizen rijk van werd. De Halve Maen was ook een ontdekkingschip en later actief in de Inter-Aziatische handel in specerijen. Een echt zout en peper vaatje.
Alles boven de waterlijn is zo getrouw mogelijk gemaakt. Net als de originele Halve Maen die in 1611 op de kim van Enkhuizen lag en koers zette naar Java en Sumatra. Dit nadat het net Manahatta eiland had ontsluierd in 1609.
Belangrijke missie
Wat veelal vergeten wordt is dat in eerste helft van de Gouden Eeuw er nog helemaal geen Nederland was. Er waren immers slechts 7 Provinciën die in oorlog waren met de machtigste superpower van de tijd, het Spaanse Rijk. Omsingeld en grotendeels bezet door Spaanse legers, bleek de enige weg om te overleven de koopvaardij, over water, met schepen.
Met recht krijgen steden met mooie grachtenhuizen en fraaie monumenten de aandacht. Schilderijen en voorwerpen in landelijke museums getuigen dat kunst en kennis in het Nederland van de 17de eeuw ongeëvenaard was. Maar het instrument dat dit mogelijk maakte, het schip, samen met scheepsbouw en scheepsvaartkunde, wordt veelal overgeslagen of vergeten.
Daarom is de komst van scholieren aan boord van de Halve Maen zo welkom. Scholieren van elke leeftijd en niet alleen voor geschiedenis. Bezoekers aan boord kunnen zien dat een kaapstander net zo werkt als een elektrische lier, en dat een stuurrad nog niet bestond. En toch heeft ook deze replica al zo’n 40.000 nautische mijlen gevaren. Alle aspecten van de wetenschap, technologie, techniek en wiskunde van de 17de eeuw werken nog steeds.
Wat zei groep 8 van het bezoek? Een representatieve selectie van reacties:
De Halve Maen is een schip vol verhalen. We hopen dat ook andere scholen en scholieren van alle leeftijden ons komen bezoeken. Neem contact op via onze website