ENKHUIZEN - Drie organisaties die zich inzetten voor de stad Enkhuizen hebben besloten de handen ineen te slaan en samen te gaan. Aanstaande vrijdag wordt een handtekening gezet onder de samenwerking. Naar verwachting zal het toerisme in Enkhuizen aanzienlijk gaan veranderen.
De VVV, het Toeristisch Platform Enkhuizen en Stichting Stadsmanagement werkten tot voor kort apart. Toch liepen de organisaties vaak parallel aan elkaar. "Soms deden we dingen dubbelop of helemaal niet. We hebben daarom besloten de koppen bij elkaar te steken of we misschien niet beter samen kunnen gaan", vertelt bestuurslid Gerda Gruis.
De drie partijen hebben eerst een brainstormclub georganiseerd en besproken hoe ze toeristisch Enkhuizen beter op de kaart kunnen zetten. "We kregen zoveel energie van deze gesprekken en we zagen alleen maar voordelen om te versmelten. Toen zeiden we tegen elkaar: 'Waarom eigenlijk niet?'"
Geen Giethoorn worden
De nieuwe organisatie heeft als doel om de dagtoeristen langer te laten blijven en meer geld uit te laten geven. "We hopen dat de ondernemers hierdoor meer kunnen verdienen. De stad wordt gezelliger, waardoor de inwoners hopelijk van de reuring kunnen genieten." Gruis legt uit dat Enkhuizen alleen geen tweede Giethoorn moet worden: "Geen busladingen vol met massatoerisme."
Leegstand en toerisme
Het is volgens Gruis alleen niet 'even geregeld' om één stichting op te zetten en de oude constructies op te heffen. "Stichting Stadsmanagement richt zich bijvoorbeeld op leegstand. Dit is iets anders dan toerisme. Daarom moet er een nieuwe taakverdeling komen en nieuwe functies. Als dat klaar is en alles op papier staat, gaan we alle drie de besturen opheffen."
In de Dromedaris wordt vrijdag een definitieve handtekening gezet onder de samenwerking. De drie losse bedrijven worden dan uiteindelijk opgeheven en 'Stichting Marketing Enkhuizen' wordt geboren.