Wie ben jij-Campagne
De ‘Wie ben jij-campagne’ is door jongeren zelf ontwikkeld en wordt ook door andere regio’s ingezet. De campagne geeft twee keuzes weer: een frisse smiley en een dronken/zieke smiley. Dit beeld wordt gebruikt tijdens de kermisactie van de gemeenten in Westfriesland. In Enkhuizen is gekozen de actie in te zetten op Harddraverijdag.
Voorzichtig met alcohol
Alcohol en kermis zijn in Westfriesland sterk met elkaar verbonden. Geen probleem, vinden de Westfriese gemeenten. Maar tijdens kermissen en ook op Harddraverijdag wordt vaak overmatig alcohol gedronken, ook door jongeren. Daarom zeggen wij: alcohol mag vanaf je 18e maar drink met mate, hou controle en hou het leuk. En drink tussendoor water.
In gesprek over alcoholgebruik
De bedoeling van de campagne is met de bezoekers van het evenement in gesprek te gaan over alcoholgebruik. Op Harddraverijdag konden bezoekers meedoen met de ‘alcoholbriltest’ en op de kermissen deelden medewerkers van het bedrijf L!NK waterflesjes uit. Zij gingen in gesprek met jongeren én ouders. Want ouders zijn het voorbeeld en kunnen helpen bij het tegengaan van overmatig alcoholgebruik onder jongeren.