WEST-FRIESLAND - Lelystad Airport mag uitbreiden. Uit een onderzoek van de Commissie MER blijkt dat het geluid binnen de grenzen blijft. Toch zijn er ook zorgen, want door langdurig laagvliegen kunnen duidelijke geluidspieken optreden.
Het onderzoek is een aanvulling op het rapport uit 2014, waarbij de gevolgen 45.000 vliegbewegingen door uitbreiding van het vliegveld in kaart worden gebracht. Tegenstanders van uitbreiding kwamen erachter dat er flink wat fouten in het onderzoek zaten. Volgens de commissie levert dat nauwelijks nieuwe inzichten op. Wel wordt het langdurig laagvliegen als 'aandachtspunt' benoemd en wordt geadviseerd om mensen uit de omgeving te betrekken bij het beheersen van de geluidshinder.
Een van de gebieden waar gevreesd wordt voor de overlast van laagvliegende vliegtuigen is West-Friesland, en dan met name Andijk. Ook de West-Friese gemeenten stuurden eerder al gezamenlijk een brief naar de minister dat ze tegen de plannen zijn. Vooral omdat er veel onduidelijkheid is over de overlast. Hoe de reacties nu zijn is nog onduidelijk.
Lees ook: Bewoners Andijk bijgepraat over vliegroutes Lelystad Airport
Nieuw onderzoek voor situatie na 2023
Er ligt dus een positief advies, maar behalve de geluidspieken is er ook onduidelijkheid over de situatie na 2023. Dan wordt het luchtruim opnieuw ingedeeld, zodat het aantal vluchten van en naar Lelystad Airport kan uitbreiden van 10.000 naar 45.000. En daardoor is het onduidelijk wat de impact daar van zal zijn. De Commissie MER stelt daarom dat er dan mogelijk opnieuw een onderzoek noodzakelijk is.